Pascal Feryn schuift op naar de tweede plaats

Hier even een rechtzetting van een etappe welk we over het hoofd hadden gezien waarvoor onze verontschuldigingen. Pascal Feryn (Toyota) finishte dinsdag in de zevende etappe van de Africa Eco Race als derde in de open categorie van wagens, vrachtwagens en SSV's. In de stand schuift hij op naar de tweede plaats. Een mooi resultaat, maar het wijzigt de aanpak van Pascal Feryn niet.

 Foto's copyright Diederd Esseldeurs

Elke dag trekt de karavaan van deelnemers aan de Africa Eco Race dieper Afrika in. Op dinsdag stond de eerste echt Mauritaanse klassementsrit op het programma met begin- en eindpunt in Chami. Tussen start en aankomst lagen 454 competitieve kilometers.

Maar eerst even terug naar gisteren en het feit dat Pascal Feryn gestopt was om een deelnemer in nood te helpen. De koersdirectie had oren naar de argumentatie van Feryn en kwam dinsdagochtend met een nieuwe rituitslag op de proppen. Er werd drie minuten van zijn rijtijd afgetrokken waardoor hij uiteindelijk als vijfde eindigde. “De koersdirectie heeft woord gehouden, waarvoor dank”, zegt Pascal Feryn. “We zijn deze ochtend als achtste gestart. Het was een lange rit met in het begin een duinenstrook van 26 km. Na 128 km kregen we een mix van duinen en kamelengras voor de wielen geschoven. Het was een moeilijk gedeelte waar we al bij al goed doorheen zijn geraakt. Uiteindelijk eindigden we als derde en schuiven we in de stand op naar de tweede plaats. Dat is onverhoopt, maar het wijzigt niets aan onze aanpak. We blijven behouden rijden en proberen de wagen zoveel als mogelijk te sparen.” In de stand zijn Pascal Feryn en Kurt Keysers tweede algemeen. Bij de wagens zijn ze autoritair leider.

Tom De Leeuw, Cédric Feryn en Bjorn Burgelman (Ginaf) finishten als tiende. In de stand schuiven ze op naar de achtste plaats. “Op maandag maakten we de trip van Marokko naar Mauritanië. Het was een lange verbindingsetappe gevolgd door een korte etappe”, zegt Tom De Leeuw. “Na een rustdag moet je er altijd even terug inkomen. De rit was niet zo moeilijk, integendeel. Ik vond ze eerder saai want er waren veel lange rechte stukken. Voor mannen met een hoge topsnelheid is dat plezant. Persoonlijk vond ik het iets minder leuk. Komt daarbij dat het toch ook al vijf jaar geleden is dat ik nog eens in Mauritanië was. Dat is één grote zandbak en dat vraagt toch ook wat aanpassing. Vandaag was het een complete dag met duinen, kamelengras, navigatie en snelle stukken. Van alles wat en voor elk wat wils. We zijn er goed doorheen gekomen”, zegt Tom De Leeuw.