Pascal Feryn blijft vooraan meedraaien
Defect bandendruksysteem bemoeilijkte de opdracht van de truckers Etappe 8 van de Africa Eco Race is gereden. Er resten Feryn Dakar Sport nog vier etappes te beginnen met die van donderdag. De rit begint en eindigt in Amodjar. Tijdens de briefing van woensdagavond werd deze rit omschreven als de meest moeilijke van de race.
Foto's copyright Diederd Esseldeurs - Feryn Dakar Sport
Maar laat het ons eerst over woensdag hebben. Pascal Feryn en Kurt Keysers eindigden na een rist SSV’s als eerste wagen op de vijfde plaats. In de stand blijft alles bij het oude: het duo Feryn – Keysers is tweede algemeen en eerste wagen. "Het was een zware etappe met drie duinenpartijen en een flinke portie kamelengras. Wij hebben geen risico’s genomen en kozen opnieuw voor de behouden aanpak. Op donderdag is er nog één zware rit. Als we die goed doorkomen begint het er goed uit te zien", zegt Pascal Feryn. “Maar eerst wacht ons op donderdag 95 km duinen. Het wordt geen wandeling in het park.”
De vrachtwagen van Tom De Leeuw, Cedric Feryn en Bjorn Burgelman (Ginaf) finishten als 15e. In de stand zijn ze negende. “Het was een mooie etappe met zand, duinen, kamelengras, navigatie en snelle stukken”, zegt Bjorn Burgelman. “We waren goed aan de rit begonnen. Net voor de eerste duinen vielen mijn luchtmeters weg. Al snel bleek dat het automatische bandendruksysteem defect was. Met dat systeem kunnen wij druk in de banden bijpompen of druk aflaten. Dat laatste is nodig om goed door de duinen te komen. Maar het systeem werkte dus niet en dus moesten we zo goed als mogelijk door de eerste duinengordel zien te geraken. Al bij al viel dat nog goed mee.” Na de duinen zette Tom De Leeuw de vrachtwagen even aan de kant en begon Bjorn zijn zoektocht naar de oorzaak van het probleem. “Al snel werd duidelijk dat de uitlaat was afgebroken. De hete lucht van de uitlaat werd in de laadbak geblazen waarna enkele luchtleidingen smolten. We hebben een noodreparatie uitgevoerd, maar het bandendruksysteem herstellen lukte niet meer. Voor het snelle gedeelte pompten we de banden hard op om te voorkomen dat de banden op het snelle gedeelte oververhit zouden raken. Met die harde banden zijn we ook door de duinen gegaan. Vanavond hebben we rustig de tijd genomen om de wagen en de vrachtwagen klaar te krijgen voor morgen voor wat de organisatie omschrijft als de zwaarste rit van de rally”, zegt Bjorn Burgelman.