Jeddah komt stilaan in zicht
Nog twee etappes, goed voor een totaal van 901 km vooraleer de Rode Zee en het eindpodium in Jeddah vrijdag in zicht komen. Vooraleer team Feryn Dakar Sport daar is moeten er nog twee etappes gereden worden. Tom De Leeuw, Cédric Feryn en Bjorn Burgelman (Mercedes) zijn op woensdag naar de achtste plaats gezakt. Koen Wauters en Pascal Feryn (Toyota) zijn nog altijd twaalfde. De Spanjaarden Celma Obiols, Ribas, Toral (Mercedes) zakken in de stand naar de vijfde plaats maar blijven wel aan de leiding bij de vrachtwagens. De kloof met Tom De Leeuw, Cédric Feryn en Bjorn Burgelman is uitgediept tot 178 punten. Het Belgische trio zakt in de stand van de zesde naar de achtste plaats, al is een top 10 bij een eerste deelname aan de Dakar Classic en de tweede plaats bij de vrachtwagens een uitstekend resultaat.
Foto's copyright Feryn Dakar Sport
“De etappe van vandaag was er eentje van 244 km met 4 RT’s en 1 NT”, zegt Cédric Feryn. “Het is eindelijk zomer in de woestijn. Het klinkt raar, maar het is wel zo. De navigatie was niet eenvoudig, zeker niet met zo’n grote vrachtwagen als de onze. Qua strafpunten werd het vandaag eerder een tegenvaller. En eigenlijk hadden we ons daar niet aan verwacht. Maar al bij al zijn we tevreden.” Onderweg gaf Tom De Leeuw zijn ogen de kost. “We zijn door prachtige wadi’s en canyons gereden. Het landschap was mooier dan de voorbije dagen. Meer gevarieerd ook. Morgen wacht ons nog een rit van 185 km en vrijdag zijn er nog 89 competitieve kilometers. We kunnen beginnen aftellen. We blijven ons best doen en hopelijk worden we daarvoor beloond. Maar, we moeten gefocust blijven. Denk aan het verhaal van het vel en de beer.” Koen Wauters en Pascal Feryn moesten voor de start de mouwen opstropen toen de band rechts vooraan lek stond.
Ondanks een nukkige krik werd de band netjes op tijd vervangen. “Net voor de start van een RT of NT controleren we de bandendruk”, zegt Koen Wauters. “Het viel ons op dat de bandendruk rechts vooraan een pak lager was dan bij vertrek in het bivak. Om tijdens de rit niet in de problemen te komen hebben we de band vervangen. De krik deed een beetje moeilijk waardoor de wagen in onbalans dreigde te raken. Maar al bij al verliep de vervanging vlot en zijn we netjes op tijd kunnen starten. Tijdens de rit was het heerlijk tuffen. De aanwijzingen van Pascal klonken als muziek in mijn oren. Bij aankomst in het bivak zijn we alle Belgen die deelnemen aan de Classic Dakar gaan uitnodigen voor een hapje en een drankje. Het is heerlijk verbroederen hier in het bivak. Op die manier leren we hen ook beter kennen. Ook dat is de Dakar.”