Tom De Leeuw, Cédric Feryn en Bjorn Burgelman schuiven op naar vijfde plaats! Pascal Feryn en Koen Wauters zijn zestiende

Dat het vandaag een goede dag was. Zo kunnen we de dag best samenvatten. Tom De Leeuw, Cédric Feryn en Bjorn Burgelman (Mercedes) zijn nog steeds eerste vrachtwagen. In het algemeen klassement zijn ze opgeschoven naar de vijfde plaats. Ook Pascal Feryn en Koen Wauters kenden een goede dag en schoven op hun beurt op naar de zestiende plaats. Deze ochtend werd het bivak van Al Qaisumah verlaten en ging het richting Riyahd waar het bivak is opgebouwd en iedereen tot na de rustdag verblijft.

  Foto's Feryn Dakar Sport 

De etappe vandaag was er eentje van 547 km waarvan 218 km klassementsrit. “Het was bijzonder koud deze ochtend”, begint Tom De Leeuw zijn verhaal. “Een temperatuur van een graad of vijf, dan verwacht je niet meteen in het hartje van de woestijn. Eens opgewarmd begon de dag met een eindeloze verbindingsrit van 240 km rechtdoor richting start. Op het menu vandaag: twee navigatieproeven en twee regulariteitsproeven. De eerste RT was een mix van zand en stenen. Het begin van de eerst NT was best moeilijk. Omdat we twijfelde zijn we enkele honderden meters teruggereden. Dat bleek de juiste beslissing. De wegen waren soms wat smalletjes voor zo’n forse 6X6, maar eigenlijk is alles vlot verlopen. Onderweg hebben we prachtige landschappen en canyons gezien. Intussen hebben we ook de stand na de vierde etappe gezien. We waren al blij, maar nu zijn we nog wat blijer hoor.

We staan vijfde algemeen en zijn nog altijd eerste vrachtwagen. Dat is fantastisch!” Aan boord van de #916 verloopt alles vlot en dat is ook het geval aan boord van de #720. “In vergelijking met gisteren was het vandaag een iets makkelijkere rit, al voeg ik er graag aan toe dat we hier elke dag veel leren en dag na dag meer vertrouwd geraken met het systeem”, zegt Koen Wauters. “Maar, om hier echt mee te doen voor de knikkers moet je in de wagen gespecialiseerde apparatuur hebben die je meteen waarschuwt wanneer je ook maar één seconde van de ideale tijd afwijkt. En die computers hebben wij niet. Wij kunnen dat pakweg om de kilometer te weten komen, via de timesheets die wij doorkrijgen op een situatie in de roadbook. Desalniettemin staan we toch maar netjes zestiende. Bij de regulariteitsproeven is het altijd een beetje afwachten, net omdat wij zo weinig kansen hebben om te checken of ons gemiddelde wel klopt. De navigatietesten waren vandaag wel goed. Bij eentje hebben we iets te veel gereden, bij de andere zaten we er boenk op.

Het ging sowieso al beter dan gisteren. We maken minder fouten, maar we betalen toch wel een beetje leergeld. We gaan elke dag nog wel iets bijleren. Maar om vanaf de eerste deelname te kunnen concurreren met de mensen die dat al lang doen en de juiste systemen aan boord hebben, dat gaat niet lukken. Dat hebben we begrepen. Maar het was wel een goede rit vandaag. We zijn blijgezind en kijken uit naar het vervolg.”