Feryn Dakar Sport starten in rally Libya.
Deelname Dakar 2015 niet uitgesloten. Van 16 tot en met 25 april wordt de rally van Libië georganiseerd. Deze wedstrijd is toe aan zijn 6de editie. Omwille van veiligheidswedstrijden wordt deze rallyraid voor 2e keer in Marokko georganiseerd. De rally van Libya heeft een sterk Belgisch tintje met de Belg Gert Duson aan het hoofd van de organisatie. “Wij willen als organisatie een goedkoop alternatief bieden voor de Dakar. Onze wedstrijd is op dit moment de snelst groeiende amateur rallyraid die er is. Bij ons rijden er geen profs, alleen amateurs.
Foto Paul Decoo
Die kunnen het op een uitdagend parcours tegen elkaar opnemen.” 320 deelnemers afkomstig uit 13 landen nemen deel aan deze wedstrijd. Nederland (145) en België (113) nemen het gros van de deelnemers voor hun rekening. In totaal zullen 67 voertuigen verdeeld over 5 categorieën starten. De deelnemers rijden 7 klassementsritten goed voor een totaal van 2442 km waarvan 1844 tegen de tijd. De technische keuring gaat door op 16 en 17 april waarna er 7 klassementsritten worden gereden. Pascal Feryn en Tom De Leeuw herenigd. Pascal Feryn en motorsport zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. In het begin als motorcrosser nadien als autosporter. In het totaal ging Feryn 10 keer naar de Dakar waarvan drie keer met zijn eigen Feryn Dakar Sport team. Na een rustperiode kruipt het bloed opnieuw waar het niet gaan kan. Voor het eerst sinds de Dakar 2013 kruipt Pascal Feryn terug achter het stuur van een rallywagen. Feryn Dakar Sport leeft weer! “Eindelijk! Het voorbije jaar voelde zeer ongewoon aan. De zaterdagen waarop we in aanloop van de Dakar aan de wagens en vrachtwagens sleutelden voelden leeg en apart aan. Ik heb de voorbije Dakar een beetje gevolgd maar het knaagde enorm. Begin februari hebben we de koppen bij elkaar gestoken en hebben we een klein programma uitgewerkt. We hadden de wagens gewoon op stal staan. Alles is aanwezig in ons team. We moeten de wagens ontstoffen, voltanken en we kunnen vertrekken. Nu rijden we de rally van Lybia. In de zomer nemen we deel aan een wedstrijd in Hongarije of Italië en in oktober rijden we mogelijk de rally van Marokko. Mogelijk want ooit keer ik terug naar de Dakar. Wie weet gebeurt dat al volgend jaar. Het is nu nog veel te vroeg om daar iets over te vertellen want het budget dat je nodig hebt om de Dakar te rijden is gigantisch. Met 20% van het budget van de Dakar rijdt ons team in Lybia. De ambitie is om plezier en competitie hand in hand te laten gaan. Tijdens de dag afzien in de woestijn en ’s avonds ervaringen uitwisselen in het bivak rond het kampvuur.” Pascal Feryn krijgt Tom De Leeuw naast zich als co-rijder. Met zijn 19 deelnames is hij de grootste woestijnrat van het team. Na de verschrikkelijke crash van Pascal en Tom in de Dakar 2013 is de rally van Lybia de eerste wedstrijd voor Tom De Leeuw. “Ik kijk er geweldig naar uit om terug een wedstrijd te rijden. De goesting is groot. Lichamelijk en geestelijk heb ik niets overgehouden aan onze crash. Deze wedstrijd is belangrijk omdat ik niet op zo’n manier wou eindigen. Naar de toekomst toe ben ik ambitieus. Ik heb 19 Dakars op de teller. Die 20e komt er zeker ooit.
Foto Paul Decoo
Maar eerst de rally van Lybia. Ik tel vol enthousiasme de dagen naar ons vertrek af want het is veel te lang geleden dat ik nog heb deelgenomen aan een rally. Ook voor het team is deze wedstrijd belangrijk. Als je veel traint maar nooit een wedstrijd kan spelen is er niets meer te beleven. Ik kijk ook uit naar de terugkeer naar Afrika. Dat is 6 jaar geleden, véél te lang. Dit wordt een rally back to basics waar het plezier en het groepsgevoel primeert op persoonlijke ambities.” Joris Mattijs opnieuw naar Libya. In 2001 stapte Joris Mattijs voor het eerst in een rallywagen en nam hij deel aan de Dakar om een jaar later samen met Pascal Feryn als co-rijder te starten. Het is daar dat Feryn gebeten werd door het Dakar virus. In totaal nam Joris Mattijs 6 keer deel aan Dakar. De laatste keer dat Mattijs aan de start van een wedstrijd verscheen was in 2011. Toen startte hij ook al in de rally van Libya. “Drie jaar geleden werd de rally voor het eerst buiten Lybia georganiseerd en dat omwille van veiligheidsredenen. In 2011 werd de wedstrijd georganiseerd in Tunesië. Het ging me voor de wind in die wedstrijd want ik reed aan de leiding. Helaas moest ik na vier dagen opgeven vanwege een kapotte versnellingsbak. Als leider moest ik als eerste de piste op en om de weg te openen voor anderen had ik misschien te weinig ervaring. Jammer maar dat zijn de harde wetten van de autosport. Dit jaar keer ik met plezier terug en mik ik op een plaats in de top 5 in mijn klasse. Maar het echte doel is om samen met het team een geweldige tijd te beleven.” Mattijs krijg als co-rijder Steve Francken naast zich in de wagen. Paul Verheyden hoopt op meer geluk. Paul Verheyden, Kurt Keysers en Anton Van Limpt zijn als team perfect op elkaar ingesteld. De eerste kennismaking gebeurde in 2012 als voorbereiding op de Dakar 2013. Toen maakten ze deel uit van het Feryn Dakar Sport team. Hetzelfde drietal trok met dezelfde truck maar voor een ander team naar Dakar 2014. Het geluk stond echter niet aan hun kant. “Na de tweede wedstrijddag lagen we al uit koers” zegt Paul Verheyden. “De Dakar 2014 werd één grote ontgoocheling. Voor de start van de Dakar had Pascal Feryn mij al uitgenodigd om deel te nemen aan de rally van Lybia maar ik hield de boot af omdat ik eerst de Dakar wou rijden. Om de tegenvaller van de Dakar te verwerken nemen we nu deel aan de rally van Lybia. Een kleinere wedstrijd maar daarom niet minder moeilijk al zal de sfeer wel gemoedelijker zijn. Als ik de mensen mag geloven behoor ik tot de favorieten om het eindklassement bij de vrachtwagens te winnen. Ik laat met het hoofd niet op hol brengen en blijf kalm. Ik weet als geen ander dat het ongeluk in een klein hoekje schuilt. We gaan ons amuseren en we zien wel waar we uitkomen.” Feryn Dakar Sport team. Het Feryn Dakar Sport team bestaat in totaal uit 16 mensen en 6 voertuigen. 3 wedstrijdwagens. 304 Pascal Feryn – Tom De Leeuw (Toyota) 305 Joris Mattijs – Steve Francken (Desert Warior) 601 Paul Verheyden – Anton Van Limpt – Kurt Keysers (Daf) 3 assistentievoertuigen voor in totaal 9 personen. Hendrik Roels, Koen Martens, Dimitri Dejonghe, Paul Van Crombruggen, Maxim Feryn, Bjorn Burgelman, Michel Suetens, Dirk Van den Driessche en fotograaf Paul Decoo.